ENA-Cupen i Enköping

• 11 sep 2017

Den 9 september hade Saltis-Sim säsongsdebut i tävlingsbassängen. 13 simmare från M, A & B-gruppen testade formen i Enköping och ENA-Cupen. Det blev en mycket lyckad tävling med sammanlagt 11 guld, 11 silver och 5 brons till Saltis-Simmarna.

Allra mest framgångsrik blev Arvid Hallenborg med sina 4 guld & 4 silver. Arvid gjorde många fina lopp under tävlingen och pricken över ”i:et” kom på 100 frisim där han simmade simmade under minuten för första gången och gick i mål på 59,43.

Thea Boij Du Rietz simmade hem 5 medaljer, det blev guld på 50 & 100 fjärilsim samt 100 frisim och silver på 50 & 100 ryggsim. Thea var även starkt bidragande i Saltis MIX-lagkappslag som simmade hem ett silver.

På 200 frisim fick Saltis ännu en guldmedalj genom Rasmus Neuman, det blev nytt personbästa med 2:18. Rasmus fick även med sig ett silver på 100 ryggsim och två brons på 50 ryggsim respektive bröstsim.

Mira Burmeister simmade ett bra 100m bröstsim och tog en seger i grenen, strax före klubbkompisen Selma Petré. Båda tjejerna hade en tuff tävlingshelg med många bra försäsongslopp.

I yngsta tjejernas 100m ryggsim tog Saltis-Sim en trippelseger genom Filippa Neuman, Cornelia Dahlén och Britta Palmborg. Utöver detta simmade Filippa hem ett brons på 100 frisim, Cornelia och Britta slog pers i nästa alla sina lopp under helgen.

Axel Hallenborg tävlade flitigt i yngsta killklassen och han gjorde det framgångsrikt. Det blev seger på 50 fjärilsim och även ett brons på 100 medley.

Ebba Kinnunen slog nya personbästan i alla sina starter och var närmast prispallen på 200 frisim där hon slutade 4:a.

Anna Maria Olympia Rosenqvist simmade fina lopp på alla 50m sträckorna och på 50 ryggsim & bröstsim blev det pers.

Ebba Carlsson fick till sitt bästa lopp på 50 frisim med ett nytt personbästa och även Astrid Palmborg gjorde sitt bästa lopp på den distansen, även här med ett nytt pers i bagaget.

Avslutningsvis hade Saltis-Sim även lagkappslag i alla grenar. Herrarna slutade 2:a på 4x50 frisim genom Arvid Hallenborg, Rasmus Neuman, Axel Hallenborg och Magnus Du Rietz. I samma gren fast för damerna så slutade våra lag som 4:a respektive 7:a. I 1:a laget simmade Thea Boij Du Rietz, Selma Petré, Mira Burmeister och Astrid Palmborg och i 2:a laget simmade Filippa Neuman, Ebba Carlsson, Cornelia Dahlén och Britta Palmborg. Tävlingen avslutades med en MIX-lagkapp, dvs. 2 tjejer & 2 killar i samma lag, här simmade Thea ryggsim, Selma bröstsim, Arvid fjärilsim och Rasmus frisim.

Tack alla simmare för rolig tävling med massor av bra resultat och tack alla föräldrar för en bra hejarklack och ett trevligt lunchsällskap. Nu ser vi framemot Septembersim i Tyresö den 23 september.

Vid pennan

Danne