Solberga Open

Välkommen till Saltsjöbadens IF Simning.

Börja simma med SIF-simning

Vill du börja simma med oss? Gör så här:

1. Skapa ett konto till den person som vill börja simma med oss. Detta gör du genom att öppna  www.saltsjobadensif.se välj där på höger sida ”Skapa konto”. Fyll i alla uppgifter
  2. Aktivera kontot via den länk som skickas till din mail.
  3. När kontot är aktiverat så klickar du på fliken boka aktivitet sök där upp en grupp som heter ”Kö till simning alla nivåer 1-breddverksamhet
  4. Håll sedan utkik i er mail (se även i skräp korgen) efter inbjudan till uppsim.

Uppsim:

Vi har alltid ett uppsim för en som vill börja simma med oss. Detta för att kunna placera barnet i rätt nivå utifrån barnets kunskaper.

Simskolan/Breddverksamhet:

Vi har 6 nivåer i simskolan. När man är klar med en nivå, dvs barnet ska klara av de moment i den nivån innan vi flyttar upp ett barn till en högre nivå. Flyttar vi upp ett barn innan barnet är klar med delmomenten blir det svårt och jobbigt för barnet.

När man är klar med simskolan går man över till Breddverksamheten . Då slipar vi vidare på tekniker i alla simsätt för att kunna gå vidare till antingen tävlingsgrupp eller till motionssim för ungdomar.

Vid frågor kontakta Annette Jansson Pantolin på mail annette@saltis-sim.com

• 2 okt 2011

image: Solberga Open

Simmare ur A och B grupperna är i Visby för att simma Solberga Open. Vi är en relativt liten skara, 14 simmare, men de är ofta på prispallen!

Fredag

Efter en lugn färd över Östersjön är vi nu inkvarterade, insimmade och nästan insomnade. Vi ha haft en härlig eftermiddag i Visby med lite rundvandring och lättare simpass. Solen skiner och tillräckligt varmt för shorts, är det verkligen oktober imorgon?

Lördag

Tidig morgon, frukost 6.30, med en fantastisk soluppgång här i Kneipbyn. Laddade simmare och ledare bussades sedan till Solbergabadet för dagen första pass. De yngre simmarna hade 100 bröstsim och lagkapp på agendan medan de äldre hade fler, Fabian var i vattnet mest hela tiden men så är han ju äldst också. En hel del besök på prispallen blev det för flera av simmarna, Fabian även där en vanlig syn. Övriga på pallen var Alexandra, William och Elias A, killarna stod tillsammans på pallen efter starka insatser 200 medley.

Avslutningen med frisimslagkapp var härlig att se, två damlag och ett herrlag kämpade tappert och herrlaget kom med en fjärdeplats närmast en medalj.

Alla har under dagen hejat under ledning av dirigenten Helene och kämpat för att återigen vinna utmärkelsen Bästa hejaklack, vi tror vi ligger bra till men får snäppa upp oss ytterligare ett steg imorgon. Vem behöver prata på måndag?

Söndag

Ännu en tidig morgon i ett lite grådisigt Visby. Simmarna verkade lite trötta men det visade sig att de var på hugget när det gällde.

Vi såg även idag att de yngre simmarna antog utmaningen med 100m lopp i stor stil, riktigt bra kämpat med tanke på att det var första gången för flera av dem. Klubben bärgade två efterlängtade guld efter stark simning av William och Fabian.

I de avslutande lagkapperna lyckades killarna knipa bronspengen på 4*50 medley i riktigt tuff konkurrens. Notera att vi lyckades skrapa ihop två damlag och två herrlag på 14 simmare!? Tyvärr blev ena herrlaget diskat pga av att en simmare hade badbyxor som gick över naveln vilket inte är tillåtet…

Stämningen var på topp och vi lyckades dra ifrån i Bästa hejaklackstävlingen och var ohotad vinnare av den prestigefyllda utmärkelsen för andra året i rad.