SIF Skidor Ungdoms- och juniorträning

Ungdomsträningen är för ungdomar cirka 11-16 år.

Barmarksträning och Längdskidträning i de olika klassiska växlarna, men vi övar också fristil/skejt.

Tid: Söndagar kl. 9-10 (samling 08:50). Vi drar igång skidträningen söndag 7 januari 2024. Vi kör varje söndag under hela vintern så länge spåret ligger.

Plats: Saltsjöbadens golfbana, samling på övningsytan cirka hundra meter ut från spårstarten. Sikta på våra blågula SIF-Skidorflaggor.

Ta med utrustning + vätska. Det är valfritt om man vill köra klassiskt eller skejt, och vi försöker anpassa träningarna så att alla får ut så mycket som möjligt.

Träningsupplägg

Ungdomsgruppen inleder träningarna med gemensam uppvärmning med klassiska teknikövningar (med och utan stavar). Här kommer grundteknikerna gås igenom utifrån tekniksätten för klassisk och skate:
- diagonal (speciellt öva kicken i snön + glidfas)
- stakning med frånskjut
- stakning
- saxning
- Skate, växel 1-4

Under säsongen kommer ungdomsgruppen för klassisk åkning och skate gå igenom olika moment såsom:

Spårbyten - öva spårbyte i fart

Balans/tyngdöverföring - koner i spåret (höger/vänster) som deltagarna får lyfta skidan över

Stafett - bana med slalom/360°/portar/etc.

Intervallträning/fartlek

Långpass - åka ett varv utan att stanna, åka två varv utan att stanna, åka först ett varv/lämplig distans så fort man kan och sedan samma distans i så avslappnat tempo som möjligt -> jämföra tid för att se att man kan hitta olika typer av farter.

När
  • enligt schema
Var  Saltsjöbadens konstsnöarena
Aktivitet startar  mån 1 jan 2024 (v. 1)
Aktivitet slutar  sön 31 mar 2024 (v. 13)
Ålder 10-16 år gammal
 Avser ålder vid aktivitetsstart/kalenderår.
Kostnad
  • 250,00 kr
Status  Öppen
Bokning
  • Öppen för bokning
Platser 40st
Platser kvar  28 st

Logga in på ditt konto för att anmäla dig till den här aktiviteten

Logga in på ditt medlemskonto
Glömt lösenordet? Skapa konto

Deltagare/Medlem

1 Karin Edler
2 Ester Sander
3 Viktor Norsted
4 Sebastian Glanville
5 Ida Norsted
6 Celestine Röjdmark
7 Amanda Aldegren
8 Ted Sundelin
9 Ebba Sundelin
10 Viggo Norrman
11 Vidar Norrman
12 Olle Håkansson
 Den här gruppen har även 0 deltagare som valt att vara anonyma.