Historik, den korta versionen

SIF Skidor bildades 2011 av ett gäng entusiaster som såg möjligheten att bygga upp en verksamhet för längdskidåkning i Saltis. Säsongen 2019 var en milstolpe: det var första året vi kunde träna på Saltsjöbadens Skidarenas 2,5 km elbelysta konstsnöspår. 2023 växte sektionen med hundra procent och har nu över 150 medlemmar mellan 5 och 80 år, och med en lika stor andel kvinnor som män.

Vision

SIF Skidor ska vara en klubb att räkna med och en etablerad verksamhet inom Stockholms längdskidåkning. Vi ska vara det självklara navet för skidåkare i närområdet genom att bidra till utveckling av sporten och att upplevas som ett kul och positivt inslag inom idrottsutövande.

Vi ska vara en kompetent och inspirerande utbildnings- och utvecklingsmiljö för skidåkare. Och ge de bästa förutsättningarna för varje medlem oavsett ålder och utgångspunkt att utvecklas till den nivå man önskar, vare sig det handlar om nöjesåkning eller en elitsatsning.

Vi ska vara en smältdegel för nästa generation skidåkare att trivas och utvecklas i. Till exempel genom att stimulera barn att leka sig till glädjen i snön och att göra ungdomar redo för ett skidgymnasium.

Människorna bakom sektionen

SIF Skidors styrelse och tränargrupp är ett antal engagerade längdåkare med olika bakgrund och erfarenheter inom skidåkning och andra sporter. Flera tävlar fortfarande aktivt och utbildningsnivån är god med många års erfarenhet av att leda grupper, bland annat som certifierad skidcoach. Sektionen har dessutom ett aktiv vidareutbildningsprogram för att säkerställa att tränarna kontinuerligt slipar på sina färdigheter.

Läs mer om tränarnas bakgrund här: https://www.saltsjobadensif.se/skidor/organisation/tranarepersonal/

SIF Skidor i armkrok med Saltsjöbadens Skidarena

SIF Skidor tar hand om träningar, tävlingar och andra arrangemang på Saltsjöbadens Skidarena. Själva arenan drivs av Saltsjöbadens Golfklubb med vilka vi har ett nära samarbete. Det är arenan som tillverkar konstsnö, drar spåren och lägger skatebädden. Och de gör det bra. 2023 vann arenan ”Stora Skidspårspriset”.

För uppdaterad information om spårläget, se den alltid lika uppdaterade facebooksidan https://www.facebook.com/saltisskidor.

Värdegrund

Skidsektionens verksamhet ska

• vara till för alla oavsett kön, ålder eller ambitionsnivå
  • präglas av glädje
  • innefatta mer än idrott, såsom social samvaro, att knyta nya kontakter och att medlemmarna har trevligt tillsammans
  • uppmuntra utomhusaktiviteter i naturen
  • bedrivas med nolltolerans vad avser lagöverträdelser, alkohol, narkotika, tobak, dopning, mobbning samt sexuella trakasserier
  • bedrivas i enlighet med barnkonventionen

De säger att vi är en utmärkt förening

Vi vill att alla - alla - ska känna sig välkomna, ha kul och tycka det är meningsfullt och utvecklande att delta på våra träningar och övriga aktiviteter.  Det är essensen i vår värdegrund ovan. På det temat fick skidsektionen 2017 utmärkelsen ”Utmärkt förening”, vilket förnyades hösten 2023. Det är ett kvitto på att vi integrerar kvalitet och värdegrund i vårt arbete.

Tillsammans bygger vi något stort

Vi är på väg mot något stort och vackert och vill inkludera fler i det arbetet. För att kunna fortsätta växa och hantera en större verksamhet med fler träningsgrupper, träningsläger, tävlingar och andra aktiviteter, finns det alltid behov av assistans från våra medlemmar. Till exempel som hjälptränare och funktionärer på tävlingar. Kontakta gärna vår ordförande Christopher Toll på christopher@b-clarity.com om du är intresserad, och tipsa andra skidåkare du känner. Tillsammans kan vi alla bidra till att skapa en skön klubbkänsla, året runt.

Allt stöd med att sprida budskapet om vår skidträning och vårt fina konstsnöspår uppskattas också. Tipsa därför gärna vänner och bekanta som är intresserade av längdåkning att besöka vår hemsida och facebook wall och att kontakta oss.

Välkommen till SIF Skidor!

SIF Skidors styrelse

SIF Skidor Verksamhetsberättelse 2023