Närvarorapportering Ledar/Admin

Närvarorapportering i Kansliet Online - Hösten 2023

Nu är det hög tid att göra klart närvarorapporteringen för hösten 2023 (1 juli- 31 december). Sista dag för rapportering i KO från er som administratörer/ledare är 10 januari 2024.

Vi eftersträvar att vara helt korrekta i vår närvarorapportering, det är därför viktigt att ni som administratörer tänker extra noga på ett par saker.
En enkel regel att efterleva är - "De som var på träningen/matchen/aktiviteten, inklusive ledare, skall ha närvaro ingen annan".

Ett par saker att tänka på:

- Er Ledarsida hittar ni under Mitt konto

- Ni skapar själva gruppens aktiviteter och närvarorapporterar löpande och korrekt i systemet.

- För att en aktivitet skall vara rapporterad måste du som admin aktivt ha sparat aktiviteten under fliken ”Närvaro” i Närvarohanteringen. Gå igenom vilka som var närvarande, de skall ha en grön markering, klicka sedan på Spara längst ned.

- Att en aktiv har svarat Ja på en kallelse räcker inte för att få närvaro. Dessutom kan det vara så att en aktiv som svarat Nej eller inte svarat alls på en kallelse faktiskt kom till träningen/aktiviteten ändå. Därför krävs manuell rapportering enligt ovan.

- I Närvarohanteringen skall det i de allra flesta fall vara rapporterat till 100%. Det ser du i fälten för månaderna högst upp samt att alla tillfällen är gröna och inte gula. Det kan vara så att du har lagt in dubbla aktiviteter av misstag. Se nedan hur du tar bort en dubbel aktivitet.

- Om du har lagt in dubbla aktiviteter en dag bör du gå till ”Hantera tillfällen” från din startsida som ledare. Under fliken Översikt kan du sedan söka upp det tillfälle du vill radera och Klicka på den röda soptunnan till höger.

Här finns mer tips för dig som ledare

Bra att veta om närvarorapporteringen:
För varje godkänt tillfälle/aktivitet/aktiv får din sektion bidrag från både stat och kommun. Det så kallade LOK-bidraget är ett av sektionernas största inkomstkällor årligen.

Statistiken som rapporteras till Nacka kommun är grundande för mängden träningstider som föreningen tilldelas nästa säsong. Det är viktigt att vi är korrekta i vår rapportering, dvs att alla som var på träningen får närvaro, inte endast de som svarade ja.

Har du frågor om Närvarorapporteringen, maila gärna kansliet.

Saltsjöbadens IF
Kansliet