Simhallsfrågan-Mail till politiker

Välkommen till Saltsjöbadens IF Simning.

Börja simma med SIF-simning

Vill du börja simma med oss? Gör så här:

1. Skapa ett konto till den person som vill börja simma med oss. Detta gör du genom att öppna  www.saltsjobadensif.se välj där på höger sida ”Skapa konto”. Fyll i alla uppgifter
  2. Aktivera kontot via den länk som skickas till din mail.
  3. När kontot är aktiverat så klickar du på fliken boka aktivitet sök där upp en grupp som heter ”Kö till simning alla nivåer 1-breddverksamhet
  4. Håll sedan utkik i er mail (se även i skräp korgen) efter inbjudan till uppsim.

Uppsim:

Vi har alltid ett uppsim för en som vill börja simma med oss. Detta för att kunna placera barnet i rätt nivå utifrån barnets kunskaper.

Simskolan/Breddverksamhet:

Vi har 6 nivåer i simskolan. När man är klar med en nivå, dvs barnet ska klara av de moment i den nivån innan vi flyttar upp ett barn till en högre nivå. Flyttar vi upp ett barn innan barnet är klar med delmomenten blir det svårt och jobbigt för barnet.

När man är klar med simskolan går man över till Breddverksamheten . Då slipar vi vidare på tekniker i alla simsätt för att kunna gå vidare till antingen tävlingsgrupp eller till motionssim för ungdomar.

Vid frågor kontakta Annette Jansson Pantolin på mail annette@saltis-sim.com

• 5 sep 2015

Styrelsen i simsektionen har formulerat ett mail till alla i kommunfullmäktige som ska rösta om förslaget att projektera ny simhall på Saltsjöbadens IP. Läs gärna och hjälp oss föra en konstruktiv dialog.

Bästa kommunfullmäktigeledamot

Saltsjöbadens IF som varje dag bedriver en breddverksamhet för 527 simmande medlemmar i alla åldrar och sköter simundervisning för skolor skriver till dig inför det beslut som ska fattas om ny simhall  i vår kommundel. Det är förstås glädjande med det intresse för simningen som blossat upp de senaste månaderna, men engagemanget i frågan är dessvärre inte till godo för simverksamheten och lär försvinna så snart beslut i frågan fattats. Simföreningen bedriver en långsiktig verksamhet som kommer alla invånare i kommundelen till godo (från skolbarn till pensionärer) varför vi med emfas ber er beakta de allvarliga effekter för simverksamheten som följer om kommunfullmäktige inte lyckas fatta ett beslut om ny simhall på Saltsjöbadens IP.

Det har framförts uppfattningar bl.a. i lokalpress om möjligheten att snabbt kunna etablera en simhall i Fisksätra. En dylik prövning är en mycket tidskrävande process där inga genvägar finns. Processen omfattar en utredning avseende om det överhuvudtaget är möjligt att finna plats för simhall i Fisksätra, arbeta fram och besluta om en ny detaljplan samt senare bygglovsansökningar och beslut. Denna tidskrävande process har inte tagits i beaktande i nämnda uttalanden om snabb etablering av simhall i Fisksätra. Den tidsåtgång som nämnda process, inklusive själva byggtiden, kommer ta i anspråk uppgår till ca. 5-7 år (det bör understrykas att ingen idag ens vet om det går att etablera en simhall i Fisksätra). Detta kan jämföras med 2-3 år för en etablering på nuvarande Näckenbadet. I Näckenbadsalternativet finns det idag inga oklarheter som riskerar simverksamheten. Därutöver bibehålls IP som en fungerande viktig mötesplats i kommundelen.

Saltsjöbadens IF har varit djupt engagerade och insatta i frågan om ny simhall och dess placering över flera år och haft löpande kontakter med Nacka kommun. Centralt och kritiskt för frågan är att nuvarande Näckenbadet har en kvarstående livslängd om maximalt ca 2-3 år, dvs. att vi står inför en stängning inom denna tid är ett faktum. Simverksamheten i vår kommundel nödvändiggör således att en ny simhall finns på plats senast inom 2-4 år. Det krävs med andra ord ett politiskt beslut i frågan som möjliggör att en ny simhall finns på plats inom nämnda 2-4 år. En etablering på nuvarande Näckenbadet kräver ingen omfattande utredning, ändring i detaljplanen (som kan överklagas) och bygglov kan erhållas snabbt. Med en etablering av ersättningsbassäng (bakom nuvarande hall eller på parkeringsplatsen vid IP) under byggtiden om ca 8-10 månader riskeras inga avbrott i tillgång till simhall. Detta kan jämföras med en utdragen process att återigen utreda om Fisksätra överhuvudtaget är ett alternativ med vilket följer en uppenbar risk att Näckenbadet behöver stängas innan vår kommundel har en simhall där verksamhet kan bedrivas. Beaktat det sagda har ni nu en sista chans bästa kommunfullmäktigepolitiker att fatta det enda riktiga beslutet beaktat simverksamheten för medborgarna, dvs. rösta ja för ny simhall på Näckenbadet!  Att nu inte fatta beslut om ny simhall på Saltsjöbadens IP medför att  det är mycket tveksamt om vi har en simhall före Nacka stad byggts vilket vid det laget fört med sig att simverksamheten i kommundelen helt upphört att existera.  Att inte fatta beslutet nu riskerar simverksamheten för alla brukare (skolorna, simföreningen och medborgarna i stort i vår kommundel), medför betydande merkostnader för kommunen och i förlängningen ett politiskt nederlag för alla parter.

Styrelsen SIF Simning